Clutch

Velg din bil

Søk etter bil

  Presiser valget ditt  
eller

Søk etter skiltnummer

Clutch

Hensikten med clutchen

Hensikten med clutchen er å skille motoren fra girkassen, i tillegg til å redusere vibrasjoner og beskytte motoren. Levetiden til clutchen er ca. 100 000 km. Når kjørelengden overstiges avhenger levetiden av kjørestil, og hvordan du benytter kjøretøyet.

Hvordan virker clutchen

Clutchen består av syv hoveddeler:

  • Girakslingen
  • Utløsergaffelen
  • Clutchplaten
  • Motorens svinghjul
  • Clutchfjærer
  • Trykkplaten
  • Utløserlageret

Alle disse delene hindrer vibrasjoner når du starter bilen eller skifter gir. Vibrasjoner og ujevnheter håndteres av fjærene. Spesielt clutchen beskytter motorens gir dersom motoren ruser, eller når hjulene spinner (f.eks. på glattisen).

Når du trykker inn clutchpedalen beveger trykkplaten seg til høyre, derav fjernes koblingen fra girkassen. Denne er plassert mellom svinghjulet og clutchplaten som er festet på girakslingen. Derfor er det ikke lenger kraft på girakslingen.

Slitasje og testing av clutchen

Følgende er tegn på slitt clutch:

  • Clutchpedalen (eller clutchkontrollen) blir veldig stiv
  • Clutchen «brenner», genererer en kraftig varme

Test 1:

  1. Ved stopp, la motoren gå på tomgang så den blir varm
  2. Sett på håndbrekket, og sett bilen i 3. Gir
  3. Slipp clutchen forsiktig
  4. Motoren bør stanse brått

Hvis motoren har startvansker, betyr det at trykkplaten din mest sannsynlig er utslitt.

Test 2 :

  1. Sett bilen i bunnen av en bakke
  2. Kjør sakte opp bakken (ikke mer enn 50 km/t)
  3. Gi gass, «klampen i bånn» som ved forbikjøring

Hvis omdreiningene øker (rpm) men bilen ikke skyter fart, da er clutchen utslitt og glipper.

Gode råd for å forlenge clutchens levetid

  • Unngå å starte med «clutchen i bånn». Plutselig utløsing av clutchen setter clutchdelene under alvorlig trykkbelastning.
    (NB! Noen biltyper (US) krever at clutchen er helt inne for å få start på bilen)

  • Ikke sett bilen alt for tregt i gir heller. Hvis du lar clutchen slure for lenge blir trykkplaten overopphetet og belegget kan glaseres og føre til den sikre «clutch-døden».

  • Det samme gjelder krevende start – vær forsiktig om du trekker henger eller campingvogn, eller foretar en bakkestart.

  • Hvis trykkplatene må skiftes anbefaler vi at du i tillegg skifter clutchplaten – hvorfor? Enkelt forklart, det har ingen hensikt å montere ny trykkplate på en slitt clutchplate. I tillegg er det en risiko for at systemet ikke vil fungere skikkelig fordi trykkplaten vil presse ujevnt mot clutchplaten.

  • Ikke hold foten på clutchpedalen hvis du har stoppet, for eksempel på rødt lys, dette sliter clutchplaten unødig og sliter ned hele systemet.

  • Unngå å sette foten på clutchpedalen når du kjører, selv et lite trykk på pedalen kan få trykkplaten til å slippe.

  • Dette vil høres dumt ut, men selv om du har en veldig kraftig og/eller har mye dreiemoment, unngå bråstart!

Skifte ut en clutch

Å skifte en clutch krever tid, spesialverktøy og en viss bilmekanisk kunnskap. Demontering og montering av en clutch krever noen timers arbeid, avhengig av hvilken bilmodell du har. Er du i tvil om egne mekaniske ferdigheter, anbefaler vi at du går til en ekspert.

Hvis du velger å skifte clutchen selv har vi noen gode råd:

  1. Frakoble batteriet (for sikkerhets skyld) og demonter alle deler som kan hindre deg fra å få enkel tilgang til clutchen.
  2. Ta hjulene av bilen for å kunne ta ut slingrebøylene og girkassen. Slik får du tilgang til clutchen!

Pass på: posisjoneringen av den nye clutchen din må være så presis som posisjoneringen til den gamle, derav behovet for spesialverktøy, slik som et clutchjusteringsverktøy.

Hvis én av delene i systemet er utslitt anbefaler vi at du skifter ut et helt clutch-sett. I vår nettkatalog finner du clutchsettet du trenger, bestill det og motta settet hjemme hos deg selv eller på et utleveringspunkt innen kun 72 timer!